Pembelajaran kanak-kanak melalui digital kamera


Pembelajaran adalah satu proses yang melibatkan pemikiran, wawasan dan imaginasi. Adakah anda tahu bahawa kamera digital juga boleh membantu mencetuskan kualiti ini sangat sama dalam minda anak-anak anda? Apabila kanak-kanak melihat melalui kamera digital mereka melihat dunia dari sudut pandangan yang berbeza. Mereka melihat perkara, rakyat dan peristiwa di sekeliling mereka dari sudut pandangan penonton tidak sebagai peserta. Ini membolehkan mereka untuk berfikir dan bertindak dengan cara yang berbeza dari apa yang mereka biasanya akan lakukan. Jadi, menyerahkan kamera digital untuk anak anda hari ini dan cuba menonton aliran imaginasi beliau.

Sebuah kamera digital boleh dijadikan soket untuk kreativiti anak anda. Pada mulanya, apabila kanak-kanak mendapat memegang kamera, dia akan cuba untuk mengambil "snap" segala-galanya hanya kira-kira apa yang dia terlintas di matanya yang agak menarik . Dipersetujui, gambar mungkin berakhir menjadi kabur dan tidak menjadi tetapi dengan masa, anak anda akan akhirnya memahami konsep fotografi itu sendiri.

Fotografi adalah sains yang rumit dari segi cahaya dan sudut. Sebagai eksperimen anak anda dengan tembakan (shot) yang berbeza, dia akan mempelajari perbezaan bahawa lampu, bayang-bayang, warna dan latar belakang boleh membuat imej. Sebagai contoh, dia akan mengetahui bahawa merah tunggal meningkat kelihatan cantik terhadap latar belakang yang elegan. Dengan amalan praktis menangkap gambar setiap hari, dia akan dapat meramalkan bagaimana gambar akan muncul dengan hanya melihat latar belakang dan lampu.

Kemudian terdapat konsep zoom, mod fotografi malam dan siang. Dan apabila anak anda sudah mahir di dalam pengendalian kamera, dia akan memikirkan bahawa menangkap fotografi tidak sama di siang hari dan pada waktu malam. Terdapat beberapa pelarasan kecil yang perlu dibuat sebelum mengambil gambar di siang hari atau di malam hari. Sebuah kamera digital dilengkapi dengan pengubahsuaian yang perlu dilakukan ketika mengambil gambar di siang hari atau di malam. Dengan menggunakan kamera, anak-anak anda akan mempelajari pelarasan yang perlu dibuat. Begitu juga, anak anda akan belajar bahawa sesetengah imej kelihatan lebih baik apabila imej dekat diambil manakala yang lain kelihatan lebih baik tanpa zoom. Sebagai contoh, sebuah rumah agam yang luas dengan rumput yang dipotong rapi kelihatan hebat apabila latar belakang atau taman dimasukkan ke dalam gambar. Sebaliknya, gambar burung kelihatan baik apabila diambil menggunakan zoom kamera.

Kanak-kanak suka "flash" kamera. Cahaya memberikan mereka perasaan bahawa mereka telah  menangkap (shot) sesuatu pada kamera mereka. Walau bagaimanapun, seperti kanak-kanak mula menguasai seni fotografi, dia akan mengetahui bahawa kadang-kadang, "flash" tidak diperlukan.

Hari ini, terdapat banyak perisian dan aplikasi yang boleh didapati di internet yang membantu untuk mengedit gambar dengan menambah warna, bingkai, kartun dan banyak lagi untuk dipilih. Seorang kanak-kanak yang celik teknologi akan dapat belajar bagaimana untuk menggunakan aplikasi ini untuk mencantikkan lagi imej yang telah ditangkap (snap) oleh beliau.

Daripada imej fokus dan imej dengan latar belakang kabur pasti muncul anak anda untuk mula bereksperimen dengan kamera. Galakkan anak anda dalam kemahiran baru ini dengan melekat gambar yang ditangkap olehnya pada peti sejuk. Menghargai setiap usaha beliau dan dia akan terdorong untuk menguasai seni.fotografi.


0 comments:

Post a Comment