Kamera Digital: Alat pembelajaran membuka minda anak anda

Nukilan penulisan daripada: © 2010 Gwen Dewar, Ph.D.











Kamera digital untuk kanak-kanak mempunyai banyak kegunaan. Mereka memberi kita peluang untuk melihat dunia dari perspektif anak-anak kita. Kamera digital juga boleh dijadikan alat pembelajaran - membantu anak-anak mengembangkan kosa kata mereka, mengasah kemahiran bercerita mereka, dan memperkayakan daya pemikiran saintifik mereka.

Di sini merupakan kajian beberapa penyelidikan mengenai jurugambar kanak-kanak, dan beberapa idea menjadilam kamera sebagai aktiviti pembelajaran.

Mengapa kamera digital boleh merevolusikan penyelidikan tentang anak-anak ... dan memperkayakan pemahaman ibubapa tentang dunia anak mereka

Sesetengah ibubapa tidak gemar membelikan mainan berteknologi tinggi untuk anak mereka. Tetapi kamera digital untuk kanak-kanak dapat membuatkan semua pihak gembira - walaupun sesetengah ibubapa yang bimbang dan beranggapan bahawa alat mainan dan permainan elektronik boleh menghalang kreativiti kanak-kanak.

Untuk pertama kalinya sejak penciptaan fotografi diperkenalkan, ia adalah munasabah untuk ibubapa memberikan ruang kepada anak-anak mereka berinteraksi dengan kamera yang diberikan dan memerhati anak mereka menggunakan kamera tersebut dengan sendiri.

Keputusannya nanti agak menarik! Gambar yang diambil oleh anak-anak memberikan ibubapa mengenai pandangan yang menyeluruh tentang apa yang diperhatikan ke dalam minda mereka. Ibubapa dapat melihat apa yang dirasakan penting kepada mereka dan melihat dunia melalui mata mereka.

Apakah yang digambarkan kanak-kanak melalui imej foto yang diambil?

Di Eropah, terdapat beberapa penyelidikan dilakukan oleh penyelidik untuk mengetahui apa yang difikirkan oleh kanak-kanak melalui foto yang diambil oleh mereka sendiri.

Sebagai contoh; kanak-kanak dari lima negara yang berbeza dan mewakili tiga kumpulan iaitu di bawah usia 7 tahun, usia 11 tahun, dan kanak-kanak berusia 15 tahun. Kanak-kanak telah ditunjukkan bagaimana untuk menggunakan kamera, tetapi mereka tidak diberikan sebarang latihan atau pelajaran dalam kontek nilai fotografi atau estetika.

Apabila penyelidik meneliti gambar yang telah diambil oleh ketiga-tiga kumpulan kanak-kanak tersebut, mereka dapati terdapat beberapa corak dan para penyelidik memutuskan bahawa:

a)    Kanak-kanak berusia 7 tahun ke bawah lebih cenderung untuk mengambil gambar di dalam rumah, dan mereka mengambil lebih banyak gambar harta benda mereka (seperti alat permainan).

b)  Berbanding dengan kanak-kanak yang lebih tua dan lebih muda, kanak-kanak berusia 11 tahun mengambil lebih banyak gambar dan prihatin dengan persekitaran disekililing mereka dan tidak terkecuali juga gerak geri laku individu berhampiran mereka. Mereka lebih tertarik menangkap gambar senario luar jangkaan (candid capture) dan hanya menangkap sedikit gambar di bawah kawalan (action pose).

Secara keseluruhannya, kanak-kanak berusia 11 tahun menangkap gambar-gambar yang mempunyai unsur-unsur seni atau luar biasa. Mereka juga menghasilkan sejumlah besar gambar dinilai sebagai mempunyai kualiti pameran oleh penyelidik.  

c)   Kanak-kanak yang lebih tua (berusia 11 tahun ke atas dan 15 tahun) adalah lebih cenderung untuk mengambil gambar yang lucu atau keanak-anakan.

Ini kerana secara psikologi memang kumpulan remaja hanya tertumpu kepada dunia sosial mereka sahaja. Mereka mengambil banyak gambar berkumpulan di antara rakan-rakan.

d)    Boleh dikatakan setiap tangkapan gambar yang diambil oleh kanak-kanak berusia 7 tahun ke bawah dan 11 tahun lebih bersifatkan spontan. Manakala kumpulan kanak-kanak yang lebih tua (berusia 11 tahun ke atas dan 15 tahun) lebih mengutamakan imej tangkapan di dalam kesedaran ataupun bersahaja.

e)   Kumpulan kanak-kanak (berusia 11 tahun ke atas dan 15 tahun) lebih suka bereksperimen dengan kesan fotografi yang berbeza, seperti contoh menangkap gambar dengan sudut kamera yang ganjil.

Secara kesimpulan yang didapati oleh penyelidik di Eropah mendapati kamera digital untuk kanak-kanak menawarkan banyak peluang untuk mereka bermain dan penerokaan secara semulajadi mengikut naluri mereka. Dan, kepada ibubapa, jangan beranggapan pemberian kamera digital kepada anak-anak tidak memberikan sebarang manfaat atau hanya sebagai alat perakam memori sahaja. 

0 comments:

Post a Comment